marți, 22 iulie 2008

Super size me!

Varianta evreiasca

Ca un european crescut intr-o tara ex-comunista, cand ma intreaba cineva de care portie vreau "mica, medie, mare", o aleg intotdeauna pe cea de-a treia. Toate astea pentru ca am fost invatata ca intre portiile mici/medii si mari nu e o mare diferenta si e mai avantajos sa cumperi portii marii.
Astfel incat, la prima mea inghetata evreiesca am cerut 3 cupe de inghetata. Na, in Romania trei cupe e ceva normal, mai ales ca sunt mici, micute. O clipa mai tarziu, mi-am dat seama ca vanzatoarea se chinuia sa inghesuie 3 cupe uriase pe un cornet. Evident, n-am mancat-o pe toata.
Curand mi-am dat seama ca evreii mananca mult. Un prieten evreu a facut o comparatie cu bucataria frantzuzeasca spunand ca nu intelege de unde obiceiul aceasta de a ciuguli din mancare "Mancarea trebuie mancata toata".

Mancarea nu e un lux.

Astazi am fost la un restaurant. Mi-am dat seama ca ma uitam la meniul scris in ivrit ca la "masini straine", mai mult, il "citeam" invers (in ebraica se citeste de la dreapta la stanga-o carte se incepe de la sfarsit). Meniul in engleza suna ceva mai familiar. Ok, comanda mea suna ceva de genul "O salata greceasca si o portie mare de cartofi prajiti", avand in minte salata plina de frunze de la Pizza Hut si portia "mare" de cartofi prajiti de la Mc Donald's. In cateva momente m-am trezit pe masa cu o stiva (gramada uriasa) de salata, sapte sosuri si un castron urias plin cu cartofi prajiti.

Mancarea nu se arunca. Ce nu poti manca iei acasa, la pachet.

Si daca tot suntem la capitolul gastronomie am sa precizez ca evreii nu mananca carne amestecata cu lapte sau legume (gen pireu) si nici nu folosesc aceleasi tacamuri cand prepara carnea si legumele.

Sfaturi:
1. In Israel, cereti portii medii-pt un european sunt extra-large
2. In casa unui evreu, sa nu pomeniti niciodata de "carne de porc", e ca si cum ai intreba daca are sobolani la masa?

Niciun comentariu: