duminică, 16 martie 2008

In vizita la Auschwitz


As putea sa vorbesc la nesfarsit despre calatoriile mele, despre locurile minunate pe care le-am vazut. Aleg insa sa incep altfel, cu un obiectiv turistic atipic, cu Auschwitz.

In vizita la Auschwitz

Lagarul de concentrare de la Auschwitz nu e un obiectiv turistic, nu e un loc pe care ti l-ai dori sa-l vezi.

Credeam ca lagarul va arata asa cum mi l-am imaginat eu din cartile pe care le-am citit. Pustiu, cu ziduri daramate, fara garduri…intr-un camp deschis, fara urma de picior de om. Ce-am gasit acolo era cu totul altceva.
Locul pe care a fost candva lagarul de concentrare e acum un obiectiv turistic, poate un loc de pelerinaj, dar in speta un obiectiv turistica.
La poarta lagarului troneaza un motel dornic sa gazduiasca turistii. Exista un restaurant, un fast-food si zeci de autocare si autobuze ce aduc turisti. Ce e poate cel mai hilar e ca printre zidurile rosiatice ce-au stat marturie atator crime, acum ,se plimba nonsalant turistiti imbracati in haine colorate, uneori cu zambetul pe buze si care privesc locul ca pe un simplu muzeu despre care au auzit ca ca fost candva o destinatie a mortii.

Lagarul de la Auschwitz e un asamblu de blocuri din caramida rosie, de cate 2 nivele. Ferestrele sunt acoperite de zabrele groase din fier.Aleile sunt pline de pietre ascutite, mici. Totul e imprejmuit de un gard de sarma ghimbata, uneori mai groasa, alteori mai subtire, simpla sau pe mai multe randuri.


Camera de gazare

Pasesc intr-un hol mic. Spre stanga, ca intr-un labirint e o camera mica, cu ziduri negre, fara ferestre. Un bec atarna de perete, imprastie o lumina galbuie, palida. Cateva lumanari rosii si-o coroana de flori amintesc ca acolo au murit mii de sufletete. In tavan sub forma unei guri de
aerisire cubice se zareste asa zisul dush. In realitate, aceste camerea de gazare n-au fost nicidoata conectate la apa. Spre iesire e o alta camera. Aici e crematoriu.

Povestea din aceasta camera de gazare e mult mai sumbra decat pot eu s-o descriu. Inainte de a ajunge la Auschwitz, oamenii arestati calatoreau in vagoane de marfa, ingramaditi, fara mancare intre 7-10 zile,aproximativ 2400 km. Ajunsi la destinatie, batranii si copiii erau deja morti. Urma trierea celor apti pentru munca. Se estimeaza ca in acest fel au fost gazati circa 70-75% din oamenii ajunsi acolo. Celor care nu erau capabili sa munceasca li se spunea ca li se va da voie sa faca un dush. Erau astfel desbracati si ingramaditi intr-o camera de 210 m aproape 2000 de oameni. Dupa ce usile erau inchise, prin orificiile din tavan patrundea acel gaz otravitor “Cyclon B”. In 15-20 minute cei aflati in camera mureau. Dupa ce li se indeparta parul (care ulterior era folosit pt impletirea unor covoare), cerceii, obiectele din aur, erau dusi in crematoriu.




• Majoritatea evreilor ajunsi la Auschwitz erau convinsi ca au fost deparotati in estul Europei. Nazistii le vindusera acestora parcele de pamant inexistente, ferme, magazine sau locuri de munca in fabrici fictive. De aceea, cei deportati aduceau in lagar obiectele lor cele mai de pret.
• Blocul 4. Camera 5- Aici sunt sute de valise ce poarta inca numele si adresa celor deportati precum si anul in care au fost “ratacite”. Alte camere “gazduiesc” mai multe obiecte personale ce au apartinut evreilor : periute de dinti, ochelari, pantofi, aparate de barbierit, farfurii si lista ar putea continua.


• Unii prizonieri erau trimisi in lagar fara o triere prealabila. In tabara erau exterminati prin infometare, executii, munca grea, pedepse si experimente medicale. Inca din prima zi in lagar, noilor veniti li se spunea ca au ajuns “intr-un lagar de concetrare si ca singura poarta de iesire e prin crematoriu”. Totodata cei sositi in lagar erau private de obiecte personale, imbaiati, dezinfectati, tunsi scurt si in final primeau un numar de inregistrare. Initial erau fotografiati in 3 pozitii, uteriori, incepand cu 1943 numarul de inregistrare era tatuat. Dupa eliberare multi copiii cand erau intrebati cum se numesc aratau tatuajul. In Israel astazi inca mai sunt evrei care poarta insemnele lagarului de concentrare.


Endless....

3 comentarii:

Emil spunea...

Frumos scris, dupa cartile citite pe aceasta tema as vrea sa vizitez si eu acele locuri, si as avea cateva intrebari?
adresa mea de mail emilperijoc@yahoo.com.
Mersi frumos.

Siranoush spunea...

n am fost la auschwitz ...dar am visat de o gramada de ori ca sunt la auschwitz=)
odata am visat k camera mea se transf in camera de gazare si ca detinutilor li se luau curcile (pasarile) si se inchideau intro camera =)))))))



ale.

Anonim spunea...

waw foarte frumos dar gandul meu nu ma poate duce in eccest moment doar la acei detinuti shi cruda soarta pe care majoritatea nu stiau de c e li se va intampla...foarte crud,putini au scapat..totusi miasi dori sa aflu mult mau muuulteshi chiar sa il viztez:D:P:D